יום שני, 12 באוגוסט 2013

בהמשך לפוסט הקודם (על שליטה עצמית ואופטימיות)


כמה ימים אחרי שפרסמתי את הפוסט הקודם על שליטה עצמית ואופטימיות נתקלתי בכתבה שכותרתה היתה: 


בכתבה, ג'סיקה לאב, פסיכולוגית קוגנטיבית ועורכת כתב העת Kellogg Insight, מתארת כיצד דיון שהיה לה עם אביה   בנושא השגת מטרות, הסתיים במחקר בנושא שמחה.

אביה של ג'סיקה טען כי כמו כל דבר בחיים, אם תעקוב אחרי ההתקדמות שלך לקראת המטרה - בסוף תגיע אליה (במילים התנהגותיות יותר נקרא לזה מעקב עצמי או self-monitoring). הוא היה כל כך בטוח שהוא צודק שהוא אפילו טען שאם אדם ישאל את עצמו בכל יום "כמה אני שמח היום?" השאלה הזו לכשעצמה - תגרום לאדם להיות שמח.

ג'סיקה, כמו כל חוקרת שמכבדת את עצמה, הביעה סקפטיות לגבי טענה זו - אבל לא נרתעה, וכמו שבארני סטינסון נוטה לומר, היא אמרה לאביה:

והיא החליטה לחקור את הנושא.

במחקר, מאות עובדים מ-500 החברות הגדולות ביותר בעולם קיבלו לאי-מייל שלהם בכל יום, אחת משלושת השאלות הבאות:
1. כמה שמח היית היום?
2. האם עשית את המירב כדי להיות שמח היום?
3. ושאלת ביקורת שלא הזכירה את נושא השמחה ("מה אכלת לארוחת בוקר היום?").

לאחר מספר שבועות שבהם משתתפי המחקר קיבלו את אחת מהשאלות, המשתתפים נשאלו בנוגע לרמת השמחה שלהם. הקבוצה שקבלה את השאלה הראשונה (כמה שמח היית היום?) דיווחו על עליה מתונה ברמת השמחה מתחילת המחקר ואילו אלו שקיבלו את השאלה השניה ("האם עשית את המירב כדי להיות שמח היום") דיווחו על עליה משמעותית ברמת השמחה.

עכשיו פה אני נאלצת לעצור לרגע ולהזכיר לכולם שזה בלוג התנהגותי ולכן צריך לקחת בערבון מוגבל את הדיווחים האלו מכיוון שמדובר בהתנהגות מילולית שאינה יכולה להמדד בצורה אובייקטיבית. עם זאת, תמשיכו לקרוא כי אני חושבת שגם אם אי אפשר ממש לכמת שמחה הנושא הזה עדין מעניין ומעורר מחשבות...

אז למה אלו שקבלו את השאלות לגבי רמת השמחה שלהם דיווחו שהם יותר שמחים?
קודם כל, שאלות כמו "כמה שמח היית היום" או "האם עשית את המירב כדי להיות שמח" מזכירות לאנשים שהנושא הזה חשוב להם ולכן הם צריכים להתנהג בצורה מסוימת כדי להיות שמחים.
אם נחזור למחקרים ההתנהגותיים, הספרות מראה ששיטות שונות של ניהול עצמי (self-management) כמו מעקב עצמי (self-monitoring) והערכה עצמית (self-evaluation) הראו יעילות גבוהה בשיפור התנהגויות למידה (כמו התנהגות במשימה - on task) ומיומנויות חברתיות (שיתוף פעולה עם מורה או עידוד חבר בכיתה). עצם השאלה "האם אני במשימה" עזרה לילדים מרמות שונות של יכולת, גילאים שונים וסביבות שונות להשאר יותר זמן במשימה ולהמנע מהתנהגות מפריעה בכיתה.

בכל רגע נתון אדם תמיד נמצא במצב של בחירה: להתאמן או לעבוד? לראות טלויזיה או לקרוא מאמר? לאכול את הסלט או העוגה? תזכורות כמו "האם עשיתי את המירב כדי להיות בכושר?" או "האם עבדתי מספיק שעות על המחקר שלי?" או "האם הקפדתי לאכול בריא היום?" עושות את ההתנהגות שאותה אנחנו רוצים לחזק ולשמר ליותר בולטת - ובכך מגבירות את הסיכוי שנבחר בה על פני האפשרויות האחרות.



אבל גם אם מדובר בשמחה, תיאור מצב רגשי שלא ניתן למדידה אוביקטיבית, גם כאן - ההתנהגות היא זו שחשובה. כפי שתוצאות המחקר הראו, רק האנשים שנשאלו לגבי הפעילויות שהם עשו על מנת להיות שמחים - דיווחו על עליה ניכרת ברמת השמחה (לעומת אלו שרק נשאלו על רמת השמחה היומית שלהם).

אז המסקנה של ג'סיקה היתה ברורה - כדי להיות שמחים אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו להתנהג בצורות שונות שיגרמו לנו לשמוח.

השאלה היא האם ניתן להשתמש באותו ה"טריק" כדי לשנות התנהגויות אחרות שחשובות לנו? (רמז - כן!)
מעקב עצמי והערכה עצמית יכולים לעזור לנו בכל מיני תחומים בחיים. שאלות כמו "האם השקעתי את המירב בעבודה היום?" "האם הייתי נחמד לאנשים אחרים היום?" "האם נהגתי בצורה רגועה היום?" ועוד ועוד.... יכולות לעזור לנו להיות אנשים טובים יותר ולחיות חיים טובים יותר...

"Self-management can help a person be more effective and efficient in his daily life, replace bad habits with good ones, accomplish difficult tasks, and achieve personal goals" 
(Cooper, Heron, & Heward, 2007, p. 579)

האם אתם הייתם משתמשים בטכנולוגיות התנהגותיות כמו מעקב עצמי כדי להיות אנשים טובים יותר? נחמדים יותר? חיובים יותר?
אם כן - מה היתה ההתנהגות שאותה הייתם רוצים להדגיש ולחזק?
האם כמנתחי התנהגות הייתם משתמשים בשיטות של ניהול עצמי לא רק כדי לשפר התנהגויות בכיתה אלא גם כדי לעזור למישהו להיות שמח יותר, דואג פחות, נחמד יותר? 





2 תגובות:

  1. אליען,
    נהניתי מאוד לקרוא את הבלוג שלך, נושאים מעוררי מחשבה ותהיות, המשותפים לכל העוסקים בתחום.
    מרתק מאוד הנושא שהעלית, אופטימיות ופסימיות. לאחרונה קראתי מחקר פסיכולוגי חדש שפורסם בכתב העת לפסיכולוגיה והזדקנות - Psychology and Aging, המחקר מציג כי אנשים פסימיים, החרדים יותר לבריאותם ומעריכים את הסיפוק ממצבם הנוכחי ואת עתידם כפחות חיובי ואופטימי מאריכים חיים יותר במעל 10 שנים בהשוואה לתוחלת החיים של אנשים המתאפיינים באופטימיות. כלומר אנשים שציפו לעתיד פחות ורוד, והיו זהירים ופסימיים יותר ביחס לסיפוק הצפוי להם מחייהם בחמש השנים הקרובות, התאפיינו בבריאות טובה יותר שהובילה לפחות תחלואה ולכן לתמותה נמוכה יותר. זאת בהשוואה לעמיתיהם האופטימיים יותר שנהגו בפחות זהירות בהרגלי אורחות חייהם שהובילו לתחלואה ומוות בשיעור רב יותר.
    לעניות דעתי אופטימיות ופסימיות הם תוצר של היסטוריית תלויות ואולי שילוב עם גנטיקה.
    שאלתך האם כדאי ללמד אנשים להיות אופטימיים? כל אדם צריך שיהיה לו גם מהאופטימיות וגם מהפסימיות כדי לשרוד. כך שללמד אופטימיות זה אפשרי אך השאלה האם ללמד תלויה במצב הספציפי של אותו אדם, כמה הפסימיות חמורה ומפריעה לתפקוד שלו, ומהי איכות חייו כרגע.פסימיות מתונה יעילה להישרדות לעומת פסימיות קיצונית שיכולה לשבש את איכות החיים כך גם אופטימיות קיצונית. נראה כי לא בהכרח שאותו אדם האופטימי הוא זה שפועל נכון, לאדם האופטימי יהיה הרבה יותר נוח להיות פחות אקטיבי ופחות ינקוט בהתנהגויות שיתרמו להישרדות. לעומת זאת אדם פסימי ינסה להסיר את האוורסיה ולכן ינקוט יותר בפעולות אקטיביות.
    כאשר יש צורך ללמד אדם להיות אופטימי זה בדיוק כמו שכתבת, ללמדו שליטה עצמית, שליטה במחשבות. אם מתאפשר, ניתן לעבוד במקביל עם הסביבה שמקיפה את אותו אדם ולחזק אותו כשמפגין התנהגויות של שמחה לעומת התעלמות מהתנהגויות של הפגנת עצב וחולשה – אלו ההתנהגויות הגלויות שמופיעות אחרי הסמויות. אני מניחה שלאורך זמן התחושה הנלווית לאופטימיות תהיה מחזקת מספיק ולא יהיה צורך בחיזוקים חיצוניים. מעניין שכתבת שכאשר אדם מפגין עצב וחולשה אלו התנהגויות הישרדותיות כדי לקבל תמיכה, אך אדם שמפגין התנהגויות כאלו לאורך זמן הסביבה לאט לאט מתרחקת ממנו, אנשים אינם חשים מחוזקים בסביבת אותו אדם ואחרי הניסיונות לעזור (באם עולים בתוהו) הם יחזרו לחייהם וייעלמו. אולי כשהתנהגויות אלו מופיעות לאורך זמן זה מעיד על דעיכה? ויתור על ההישרדות? כאשר ייצור חי אינו מנסה להסיר מעליו את האוורסיה הוא דועך.
    טיפים נוספים:
    כאשר רוצים ללמד אדם להיות אופטימי
    • צריך לדאוג לאירועים מכוננים שיעזרו לנו "לחשוב חיובי" כגון מוזיקה שמחה, פעילות גופנית, טיפוח עצמי – כשנראים טוב מרגישים טוב.
    • ארגון הבית והסביבה שלנו מחדש יכולים לתרום למחשבות חיוביות ולאופטימיות.
    רחלי מזור
    סטודנטית לניתוח התנהגות סמינר הקיבוצים

    השבמחק
    תשובות
    1. רחלי. המון תודה על התגובה ומראש אני מתנצלת על התגובה המאוחרת שלי..
      אני מסכימה איתך בהחלט, כל דבר בחיים, אם נעשה אותו בצורה קיצונית, יכול להוביל לתוצאות לא רצויות ולפעמים אפילו לנזק.
      אופטימיות יתר, כפי שציינת בתגובתך, יכולה להפוך בקלות לחוסר אכפתיות, קלות דעת, ואימפולסיביות (שזה אגב במונחים התנהגותיים ההפך משליטה עצמית). פסימיות במידה נכונה, מאפשרת לנו להתנהג בצורה יותר אחראית תוך כדי חישוב כל האופציות שעומדות בפנינו.
      אני מניחה שכשאני מתכוונת לאופטימיות ופסימיות - אני מתכוונת למצבים בהם כבר אין מה לעשות, והשליטה היא כבר לא בידינו (כמו לדוגמה עם הנער הנכה בסרטון שהצגתי בפוסט הקודם). במקרים כאלו, לדעתי האופטימיות תנצח.

      סוף שבוע מעולה :)
      אליען

      מחק